advertise

آسانسور چطور کار می کند؟

نحوه عملکرد آسانسور

آسانسورها نوعی بالابر مکانیکی هستند که به طور خودکار افراد، کالاها یا هر دو را به بالا و پایین منتقل می کنند. در ساختمان ها با بیش از دو طبقه از آسانسور بیشتر استفاده می شود. آسانسورها از کابینی تشکیل شده اند که بین دو مسیر قرار گرفته است، به شرطی که ما بر روی بخش های جداگانه آسانسورها تمرکز کنیم. بسته به حالت و نوع آسانسور، این کابین در سطوح خاصی توقف می کند و قابل حرکت است.
سیستم قرقره در اکثر موارد مشابه آسانسورها عمل می کند. برای برداشت آب از چاه از سیستم قرقره استفاده کردیم. اجزای این سیستم سطل، طناب و قرقره می باشد. مشابه این، آسانسور های مدرن نیز از همین ایده استفاده می کنند. تمایز اولیه بین این دو روش این است که سیستم آسانسور از مکانیزم پیچیده ای برای کنترل آسانسور استفاده می کند، در حالی که سیستم قرقره به صورت دستی کار می کند.
همه آسانسور هایی که در ساختمان ها استفاده می شوند یکسان نیستند و به همین دلیل نحوه عملکردی متفاوتی نیز دارند. در این مقاله با توجه به انواع آسانسور در مشهد ما به توضیح عملکرد پنج نوع آسانسور میپردازیم. با آسانسور نیکا همراه باشید.


نحوه عملکرد آسانسور کششی | نیکا آسانسور

نحوه عملکرد آسانسور کششی

یکی از اولین مدل های آسانسور که هنوز در حال کار است، آسانسور کششی است. این مدل آسانسور توسط سیم بکسل، ورق و وزنه ها جابجا می شود. این آسانسور با گرفتن نیرو از موتور الکتریکی و گیربکس کار می کند و کابین توسط تعدادی کابل بکسل به وزن متعادل کننده متصل می شود. برای جلوگیری از حوادث احتمالی و سقوط کابین، سیم بکسل در این مدل آسانسور خاص باید مرتباً بررسی شود.همانطور که قبلاً گفته شد، آسانسورهای کششی دارای چندین بخش هستند و این قطعات مستقیماً با یکدیگر مرتبط هستند. 


یک سیم بکسل در این آسانسورها به کار می رود که یک سر آن به کابین و سر دیگر آن به وزنه متعادل کننده متصل است. مقدار انرژی مورد نیاز برای حرکت آسانسور در واقع زمانی کاهش می یابد که وزن و کابین آسانسور در تعادل باشد. وزن با بالا رفتن آسانسور به سمت پایین حرکت می کند و با پایین آمدن آن بالا می رود. یکی از قوانین اساسی حاکم بر آسانسورهای کششی این است که در هر زمان ممکن است از آنها فقط تا ظرفیت مجاز استفاده شود.در نتیجه، اگر آسانسور پر تر از ظرفیت آن شود، از حرکت می ایستد و تا زمانی که به ظرفیت مجاز نرسد، دیگر حرکت نمی کند. این امر ضروری است زیرا اگر اصطکاک کمتری بین سیم بکسل و صفحه کشش وجود داشته باشد و بین وزن آسانسور و وزن کابین آسانسور به علاوه نیمی از ظرفیت داخل کابین فاصله بیشتری وجود داشته باشد، حرکت انجام نمی شود.لازم به ذکر است یکی از پیش نیازهای آسانسور خدمات مربوط به سرویس ماهیانه آسانسور می باشد، اگر مشکلی برای آسانسور شما پیش آمده می توانید برای استعلام قیمت سرویس ماهیانه آسانسور با ما در ارتباط باشید.

نحوه عملکرد آسانسور | آسانسورنیکا

خرید بهترین آسانسور در مشهد

برای خرید بهترین آسانسور در مشهد با کارشناسان ما در آسانسور نیکا تماس بگیرید

نحوه عملکرد آسانسور هیدرولیکی

در حالی که سیستم‌های هیدرولیکی در بیش از ۷۰ درصد آپارتمان‌های غربی کمتر از ۶ طبقه در آسانسورها استفاده می‌شوند، در گذشته تنها در کمتر از ۱۰ درصد آپارتمان‌های ایرانی استفاده می‌شود. دقیقا زمانی که مردم بیشتر از مزایای آسانسور آگاه شدند، بیشتر آنها به نصب و راه اندازی آسانسور هیدرولیکی رو آوردند. آسانسورهایی که تحت فشار روغن کار می کنند به آسانسور هیدرولیک معروف هستند. این نوع آسانسور نسبت به آسانسورهای کششی به مساحت کمتری در داخل ساختمان نیاز دارد و نیازی به موتورخانه در بالای ساختمان ندارد.
در مواقعی که طول مسیر کوتاه و ظرفیت زیاد مورد نیاز است، از این آسانسور استفاده می شود. آسانسور هیدرولیک توسط یک جک و پاوریونیت به حرکت در می آید، بنابراین نیروی عمودی یا فشاری بر چارچوب سازه ای سازه وارد نمی کند. هنگامی که یک آسانسور هیدرولیکی بالا می رود، موتور در پاوریونیت می چرخد و باعث می شود که پمپ پاوریونیت روغن را از مخزن به سیلندر برساند.
فشار روغن وقتی به ظرفیت سیلندر رسید، پیستون جک را که به کارسلینگ متصل است، فشار می دهد. قسمت بالایی آسانسور پیشروی می کند و هنگامی که کابین آسانسور به طبقه مورد نظر می رسد، سیستم کنترل مرکزی آسانسور سیگنالی را به موتور می فرستد و به موتور می گوید که پمپاژ آسانسور را متوقف کند و باعث می شود کابین آسانسور در طبقه صحیح متوقف شود.


نحوه عملکرد آسانسور پیچی

بر خلاف آسانسورهای هیدرولیک که با کمک جک و پاوریونیت و تزریق روغن هیدرولیک کار می کنند، آسانسور پیچی معمولاً از یک پیچ بزرگ که به صورت عمودی و یک موتور در زیر کابین آسانسور پیچی قرار دارد استفاده می کند. قرار می گیرد و سپس حرکت می کند. به طور معمول، یک موتور در زیر یا بالای سقف کابین در این نوع آسانسور نصب می شود. از آنجایی که موتور روی بدنه آسانسور نصب خواهد شد، برای ساخت این نوع آسانسور نیازی به فضای موتورخانه نیست.
موتور این نوع آسانسور با کمک یک تسمه مقاوم، مهره بزرگی را به دور یک پیچ بزرگ می چرخاند. علاوه بر این، کابین آسانسور در جهت مناسب حرکت می کند، زیرا مهره پیچ بزرگ توسط موتور متصل به کابین آسانسور چرخانده شده و به صورت عمودی در داخل چاه آسانسور قرار می گیرد. علاوه بر این، یک پیچ بلند، یک مهره و یک تسمه در آسانسورهای پیچی گنجانده شده است. موتور آسانسور ممکن است با استفاده از این سه ابزار جابجا شود که خود آسانسور را نیز به حرکت در می آورد.شرکت آسانسور نیکا در مشهد بسته به نوع مشکلی که برای آسانسور پیش می آید یا ممکن است پیش بیاید نوع شرایط سرویس تعمیر و نگهداری خود را ارائه می دهد،برای اطلاعات بیشتر بر روی لینک مورد نظر کلیک نمائید.


نحوه عملکرد آسانسور مغناطیسی

آسانسور مغناطیسی بر روی یک سیستم تعلیق الکترومغناطیسی ساخته شده است که وجه تمایز اولیه بین آن و یک آسانسور مکانیکی است. آسانسور توسط یک میدان مغناطیسی که توسط مجموعه ای از سیم پیچ های محوری و دایره ای ایجاد می شود معلق است که با گرانش مقابله می کند. با توجه به مفهوم عملکرد آسانسور، هر دو قاب بیرونی آسانسور و پایین آن شامل سیم پیچ های الکترومغناطیسی خواهند بود. پیک حرکت یا جذب این سیم پیچ ها می شود یا دفع می شود. مناطق محافظ با میدان مغناطیسی پایدار نیز در بالا و پایین آسانسور قرار دارند.
در نتیجه امنیت آسانسور تضمین می شود. با اتصال طناب ها و قرقره ها به بالا و شفت هایی که میدان های الکترومغناطیسی را حمل می کنند، آسانسورهای مغناطیسی را محرک خطی می نامند. کابین آسانسور توسط یک سیم پیچ مغناطیسی که در امتداد این شفت ها حرکت می کند، بلافاصله بالای شفت ها رانده می شود. این سیم پیچ آهنرباهای داخل وسیله نقلیه آسانسور را دفع می کند. آسانسورها ممکن است نه تنها به سمت بالا و پایین حرکت کنند، بلکه به لطف شفت های متحرک به صورت افقی نیز حرکت می کنند. آسانسورهای مغناطیسی ممکن است از یک محور استفاده کنند، برخلاف آسانسورهای کابلی معمولی، که در هر بار فقط می توانند از یک آسانسور استفاده کنند.
سپس، در سیستمی شبیه به مترو، این کابین ها ممکن است به صورت دایره ای در اطراف سازه حرکت کنند. آسانسورها به دلیل توانایی فناوری مغناطیسی در حرکت بر روی یک محور خارج از مسیر کابین، انعطاف پذیرتر از آسانسورهای کابلی هستند. حرکت این آسانسورها توسط این برنامه مدیریت می شود و مسیرهایی برای هر کابین در نظر گرفته شده است تا میزان ترافیک و زمان سفر به حداکثر برسد.


نحوه عملکرد آسانسور پنوماتیک

یک استوانه دایره ای عمودی از ورق شفاف با رنگ پلی کربنات در این نوع بالابر تعبیه شده است. کابین کشش کواکسیال که فشار هوا و جابجایی آن را ایجاد می کند، بخشی از چارچوب کلی آسانسورهای پنوماتیک یا بادی است. در واقع، ایده اساسی پشت حرکت کابین این مدل بر اساس فشار هوا است. هنگامی که توربین ها در قسمت های بالا و پایین کابین خلاء ایجاد می کنند و بر اساس مفهوم فشار، کابین حرکت می کند.
در این مثال، کابین توسط دنده پیستونی در یک حرکت جنبشی بدون اصطکاک بالا می رود. لازم به ذکر است که دنده پیستون در این تنظیم جاروبرقی می شود. به منظور متعادل کردن فشار هوا، دریچه های تنظیم هوا به طور خودکار تنظیم، باز و بسته می شوند تا کابین پایین بیاید. با پایین آمدن کابین، این ویژگی سرعت را نیز تغییر می دهد. در آسانسورهای پنوماتیک یا بادی همانطور که قبلاً اشاره کردیم مکش هوا جزء متحرک است. به همین دلیل این نوع آسانسور موتور ندارد. سایر اجزای مهم این نوع آسانسور شامل شیر، پمپ خلاء، جعبه کنترل برد PVE و توربین است.


بسته به نوع و مدل، آسانسور و قفل درب آسانسور متفاوت عمل می کنند. جلوگیری از سقوط تنها یکی از مزایای مهم قفل کردن درب آسانسور است. به همین دلیل برای افزایش ایمنی باید در هر آسانسوری نصب شود. امیدواریم با ارائه توضیحات کامل در مورد نحوه عملکرد آسانسور در این متن، توانسته باشیم به این سوال پاسخ دهیم.
انواع موتور آسانسور و موتور گیربکس آسانسور در شرکت آسانسور نیکا با بالاترین کیفیت، کارایی و ضمانت اصالت به مشتریان گرامی ارائه می شود. خدمات این شرکت همچنین شامل نصب آسانسور و تعمیر آسانسور نیکا در مشهد در تمامی مراحل آماده سازی و نصب می باشد.برای دریافت خدمات آسانسور در مشهد با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.

آسانسور مغناطیسی | آسانسور نیکا
نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.